tirsdag den 6. marts 2012

With strings!

Da alt-saxofonisten Charlie Parkers "With strings" sessioner udkom i henholdsvis 1949 og i 1950, var der en del jazz-purister, som rynkede på næsen over dette helt åbenlyse knæfald for ussel mammon.
At bruge strygersovs i jazzsammenhæng - Parker var en færdig mand.
Og naturligvis har Parker fået til lidt smør på brødet via disse indspilninger - han skulle jo også leve.
Men er de nu så dårlige som de blev udskreget til? Jeg holder meget af Parkers Dial og Savoy optagelser - og betragter ham naturligvis først og fremmest som bebopkunstner.
Disse strygeroptagelser har dog en helt speciel plads i min pladesamling og hjerte. Når jeg sætter cd'en på falder der fuldstændigt ro over mig - jeg vil næsten tro at mange aktive brugere af newage musik vil kunne genkende følelsen.
Og så kan de også bruges som stemningsskaber i andre sammenhænge - prøv den som taffelmusik eller når du deler et glas vin med din kæreste eller gode ven.
Andre kunstnere har fattet ideen - bl.a. Chet Baker - Ben Webster - Clifford Brown - Billie Holiday - Stan Getz og i nyerer tid Roy Hargrove samt vores helt egen Jesper Thilo har også lavet udmærket musik med strygere - prøv noget nyt - brug strygerjazz.
Manfred

Reserver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar