fredag den 30. november 2012

Cover Songs

Lissie | Covered up with flowers
Nogle gange er kopien bedre end originalen. Sådan er det også med nogle sange. Man kan dog ikke ligefrem kalde dem kopier, for de fleste kunstnere formår at lave en version af sangen, som bliver helt deres egen.

Jeg har forsøgt at samle en række af mine yndlings sange som er cover numre. Det vil sige numre som oprindeligt er skrevet og sunget af en person eller et band men som en anden kunstner også har indspillet eller optrådt med til en koncert.

Mange af numrene er sikkert kendt af de fleste, men jeg har også valgt nogle mere ukendte kunstnere. Bl.a. kan jeg nævne Lissie med den mere rockede liveversion af Pursuit of Happiness som oprindeligt bliver sunget i en hip hop version af Kid Cudi. Det er sjovt nok det nummer de fleste kender hende for og hun har udgivet et helt album kun med covernumre.  Fransk/israelske Yael Naim som er mere kendt i USA pga. en sang som var med i en Apple reklame giver os sin version af Britney Spears sangen Toxic. Jazzede Madeleine Peyroux synger den smukke sang Between the bars som oprindeligt blev sunget af den alt for tidligt afdøde Elliott Smith. En af mine favoritter er dog Lucy Wainwright Roche's version af Simon & Garfunkel's smukke sang America. Jeg ville gerne have haft First Aid Kits version af sangen med som jeg hørte til deres seneste koncert, men desværre er den ikke tilgængelig på Spotify. Den kan ses lige her:





Overordnet er denne playliste en af de mere rolige. Så lav dig en kop kaffe eller te og nyd den mens du slapper af eller læser en god bog.

Hvad er dit yndlings covernummer?

Nina

Lyt til listen her:






Ingen kommentarer:

Send en kommentar