mandag den 30. september 2013

Efterår er lig med indie folk!

Klik på billedet for at lytte.

Efteråret har ramt os med sit køligere vejr og solrige dage, hvor man kan nyde lange gåture og beundre naturens skift i farver og konturer. Går man tur alene, kan man med fordel tage et par høretelefoner i ørerne og lytte til denne Spotify-liste. Den er nemlig proppet med lækker indie folk som ifølge mig selv passer suverænt godt til denne årstid. Det er nok den ofte lidt melankolske og samtidig enormt melodiske lyd fra denne musikgenre som minder mig om efterårets begyndende mørke og min forkærlighed for sweatre, halstørklæder og varme drikke.

På listen finder man både kendte bands og musikere sammen med mindre kendte navne. Af førstnævnte kategori har jeg valgt at medtage Fleet Foxes, Jake Bugg, Bon Iver, Mumford & Sons og de efterhånden ret populære svenske søstre fra First Aid Kit. Af de mindre kendte er jeg især begejstret for amerikanske Sera Cahoone som blander indie rock med country-western. Lord Huron som minder en del om Fleet Foxes, så hvis man er fan af dem bliver man også glad for Lord Huron. Tjek også lige deres video til "Time to run" med et fedt western tema:



Engelske Laura Marling formår at fortrylle med både kraftfulde og blide sange samt smukke sangtekster (en lille bonusinfo er, at hun har dannet par med forsangeren fra Mumford & Sons). The Weepies "Gotta have you" er virkelig sød men også en utrolig ørehænger, som jeg ikke kunne få ud af hovedet i flere dage. Jeg har også medtaget en gammel klassiker som er Donovan der måske ikke umiddelbart blev beskrevet som indie folk, da hans sang "Catch the wind" udkom, men jeg synes, den passer enormt godt ind i genren og på denne liste. 

Der er en masse andre kunstnere på listen som jeg ikke vil gå i detaljer med, men alle er et lyt eller flere værd!

Rigtig mange af kunstnerne kan du selvfølgelig låne på CD på biblioteket!

/Nina

Lyt til listen her:





P.S. Man kan godt lytte til indie folk hele året rundt. ;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar